Thursday, June 7, 2007

Report by Tanjung Rhu Group

Cara mengatasi ‘ Global Warming ‘


‘Global warming dapat dikurangkan sekiranya minda pelajar dapat diterapkan dengan pengetahuan yang mendalam.Pengetahuan “ Global Warming “ sangat penting bagi pelajar untuk mengekalkan bumi ini. Antara langkah-langkah yang dapat pelajar lakukan bagi mengelakan suhu bumi meningkat ialah menjalankan aktiviti kitar semula. Kite boleh memberi penerangan atau ceramah kepada para pelajar tentang kepentingan kitar semula. Kite juga boleh menjalankan kempen kitar semula dengan mengumpul bahan buangan yang boleh diolah seperti kertas,kaca dan botol plastic.Kite juga boleh menggunakan sisa makanan untuk dijadikan baja tanaman.Disamping itu para pelar juga boleh menubuhkan kelab atau persatuan yang berkaitan dengan penjagan alam sekitar.

Selain itu, para pelajar juga boleh menggunakan kenderaan awam atau menaiki basikal bagi mengurangkan karbon monoksida diudara. Dengan ini pencemaran udara data dielakkan dan penipisan ozon tidak akan berlaku.Kesihatan badan juga dapat ditingkatkan sekiranya pelajar berjalan kaki untuk pergi atau balik dari sekolah.


Pihak sekolah boleh mengadakan pertandingan mengahwinkan pokok-pokok dikawasan sekolah. Ini kerana dengan mengahwinkan pokok kite akan mendapat hasil yang baru. Ini dapat membantu menambahkan bilangan pokok disekolah serta menjadikan sekolah seperti sebuah sekolah dalam taman.


Pihak sekolah juga boleh mengadakan pertandingan menanam pokok bunga. Ini pokok bunga dapat membantu menghalang cahaya UV daripada terkena kulit kita. Ini kerana sinar UV boleh menyebakan penyakit seperti penyakit kulit yang membahayakan kesihatan para pelajar.


Selain itu,bilangan pokok yang banyak dapat menurunkan suhu yang panas disekitar sekolah.


Kesimpulan, banyak perancangan yang boleh dilakukan di sekolah bagi mengelakkan peningkatan suhu bumi.

1 comment:

Anonymous said...

mane adil!!! diorg ader gamba tapi ANTZ takde gamba.....